torsdag 13 november 2008

Småkakor

Jag har ledig dag idag och har roat mig. Visserligen ska jag inte äta kakor men jag var så baksugen och när man bakat måste man ju smaka!!!! Sen kom Togge hem med migrän också och när han piggnar till blir han glad över att få kakor, det vet jag.

Nio olika smaker blev det, helt utan besvär, det var bara, bara kul. Från vänster: Karamellströssel, blått vallmofrö, råsocker, pinjenöt, grönt te med citrus, sockerpärlor, kardemumma, kokos, flingsalt.

Mina favoriter blev grönt te, kardemumma och karamellströssel. Vilka blir dina? Fantasin har inga gränser, tänk på det..

100 g smör (gärna, gärna Gourmet smör)
0,75 dl socker
0,5 msk vanillinsocker el dyl
2,5 dl vetemjöl
1 äggula
(1 äggvita till pensling)

Mät upp de torra ingredienserna. Finfördela smöret i detta. Tillsätt äggulan och arbeta till en smidig deg. Rulla ut en rulle av degen, ca 3 dm lång. Rulla in i bakplåtspapper och lägg i frysen 10 minuter. Sätt ugnen på 175 grader. Skär degen i ca 0,75 cm tjocka skivor och lägg på plåt med bakplåtspapper. Pensla med äggvita och garnera efter smak och fantasi. Baka i ca 10 minuter. Låt svalna på plåt. Efter en andra smakning blev även pinjenöt och flingsalt en favorit. Ta inte för mycket salt bara!

1 kommentar:

Marsala sa...

Ha-ha. Det vet du väl att det är degen! Den råa, men vallmofrön är ju kanongott!