tisdag 28 augusti 2012

Plommonmarmelad med smak av chai, honung och citron

 
Jag antar att jag inte är ensam om att ha en trädgård full med plommon? Och vad ska man göra med dem? Enkel plommonsylt är ju inte helt fel till fil eller gröt men det måste ju finnas något roligare man kan göra..
Så varför inte koka några burkar exklusiv plommonmarmelad att njuta av själv eller ge bort i present? Egentligen är den ju ganska enkel men det behöver du ju inte tala om.

Detta behövs till en ganska liten burk. Jag använde gula plommon och de är väl kanske något större än de lila? Åtminstone är mina det. Ta ett par fler om du använder lila bara. Jag har ingen våg här i stugan så jag kan inte skriva viktmått:

10 normalstora svenska gula plommon
Skal och saft från ½ citron
½ dl honung
2 påsar Yogi-te Black Chai
3 plommonkärnor

2,5 dl syltsocker

Jag slängde ner plommonen i kokande vatten. Skalen krullade genast ihop sig så jag tog upp dem med hålslev och kallspolade. Sedan gled skalen av hur enkelt som helst. Därefter avlägsnade jag kärnorna och lade fruktköttet i en kastrull. Tre kärnor behöll jag för jag inbillar mig att det ger god smak åt marmeladen. Glöm bara inte att ta upp dem sen!

Tillsätt honung och citron och lägg försiktigt i tepåsarna. Sätt på plattan och koka ganska livligt i ca 15 minuter tills massan tjocknat och blivit bärnstensfärgad. Rör försiktigt då och då, tepåsarna får inte spricka.

Ta upp påsarna och kärnorna och vispa i syltsockret så det blir en slät marmelad. Koka livligt 3-4 minuter. Klart!

Nu kan jag inte utala mig om hållbarhet. Är du osäker så tillsätt exempelvis Atamon efter instruktioner på förpackningen. Jag brukar skölja mina väl rengjorda burkar i Atamon.Det samma vid safttillverkning. Är du osäker så frys in i mindre förpackningar.

Vill du inte prova på den här smakkombon kan du alltid utesluta teet och slänga i en urskrapad halv vaniljstång istället. Eller en kanelstång. Fast det är tråkigt tycker jag :)

Inga kommentarer: