onsdag 29 augusti 2012

Tomatmarmelad med vanilj



Ingen superkul bild men det är zebrino till vänster i bild. Man kan se att den högra är grönare och har lite mer frö. Fröerna från gröna tomater är mjukare och stör inte alls.


En fd kollega till mig hörde av sig förra veckan. Hon hade varit på Tomatens hus och där smakat en tomatmarmelad med vanilj. Den var lite grönaktig i färgen men själv gick hon hem och provade ett recept med röda. Hon blev inte förtjust utan tyckte att det var något ketchupliknande över den. Därför frågade hon om inte jag kunde prova fram ett bra recept.

Jag är ju aldrig nödbedd när det gäller utmaningar, så sagt och gjort, jag gav mig in i marmeladkoket med liv och lust. Röda tomater blir ketchup, gröna är ganska skarpa i smaken..jag köper randiga tänkte jag, och köpte Zebrinotomater.


Och jag blev riktigt nöjd redan vid detta första försök. Då funderade jag på om det skulle funka att använda hälften gröna(alltså omogna, inte sorten som är grön fast den är mogen) och hälften röda. Så idag gjorde jag ett sådant kok också. Och provsmakade och provsmakade. Först tyckte jag att zebrinomarmeladen var godast men vid sista avsmakningen låg  de faktiskt lika.

Recept

250 g Zebrino tomater eller hälften gröna, hälften röda körsbärstomater
0,5 dl brun farin
saft och skal från ½ citron
½ vaniljstång
½ dl vatten
1,5 dl syltsocker
½ tsk citronsyra

Skålla och skala tomaterna. Ta bort kvistskaftet och det mesta av kärnorna.På de gröna behövs dock inte kärnorna tas bort! Dela tomaterna i mindre bitar och lägg i kastrull med citron, urskrapad vaniljstång(fröna+resten av stången) samt farinsockret.Låt koka och puttra tills lite mer än hälften av vätskan försvunnit,10-15 minuter.



Ta då upp vaniljstångenoch mixa marmeladen grovt. Vi vill ha lite struktur och inte babymat!



Tillsätt syltsocker och koka 3-4 minuter till, livligt. Tillsätt citronsyran. Lägg med fördel tillbaka vaniljstången igen och låt den vara med i burken. Förutom att den ger god smak ser det dekorativt ut, tycker jag. Klart! Som alltid noggrant rengjorda burkar. Och detta är en liten sats som bör ätas ganska omgående eller åtminstone inom 14 dagar gissar jag. Servera till ostbrickan eller lyxa till frukostmackan.

2 kommentarer:

Marsala sa...

Det var längesen jag var här, men jag trillade hit efter min sökning på tomatmarmelad med vanilj! Så får det väl bli med citronsyra istället för ättika, och med en torkad vaniljstång!

Anna-Eva sa...

He, he då får vi se vad du tycker :)