onsdag 13 juni 2007

Soppa på en spik


Det är synd att avfärda soppa som vintermat. Det är ju faktiskt nu som vi har fantastiskt goda primörer. Jag är lite lustig men jag tycker att en riktigt hett kryddad soppa passar bra när det är varmt ute fast helt vegetarisk eller med kyckling eller fisk då.
Idag var det tomt i kylen, vi kom ju hem från semestern igår, så jag slängde ihop en snabb soppa till lunch. I grönsakslådan fanns en lök, lite blekselleri, en bit sommarkål, en squach , en bit ingefära, vitlök och citron. I skåpet stod en burk kokosmjölk och ett öppnat paket äggnudlar. Kanon!

Grönsakerna strimlades, vitlöken och ingefäran revs fint och alltihop fick svettas en stund i olivolja. Kokosmjölken slogs på och lika mycket vatten. Jag kryddade det hela med fisksås och pressad citron och massor av sambal oelek. Nudlarna smulades ner i grytan och så fick det puttra på tills nudlarna var mjuka. Jättegott, snabbt och förhållandevis nyttigt.

1 kommentar:

Marsala sa...

Chili är svettdrivande och verkar därför svalkande. Jag gör ofta soppa på sommaren