måndag 29 oktober 2007

Cyberkocken oktober 07


Knappt har vi hunnit smälta all den goda maten från förra omgången förrän det är dags för nästa. Den här gången anordnas tävlingen av Pipopp som har bluddrat fram följande ingredienser: vit fisk, potatis, oliver och svamp. Av detta blev det hos undertecknad riktigt härlig doftande medelhavsmat. Bilden gör inte maten rättvisa, den var mycket godare än den ser ut.


Vitlöksdoftande fiskspett med medelhavsgratäng

600 gram vit fisk med fast kött (hälleflundra, marulk, kotlettfisk exempelvis)
4 msk olivolja
2 msk citronsaft
1 tsk salt peppar från kvarn
2 vitlöksklyftor

grön paprika, champinjoner, rödlök

Skär fisken i kuber. Blanda marinaden. Kleta runt fisken i marinaden och låt stå minst 2 tim.
Gör spett av fisken tillsammans med champinjoner, lök och grön paprika. Jag tycker att färska champinjoner har en tendens att spricka när man trär dem på spett och brukar därför steka dem en stund före. Idag fick jag använda burksvamp eftersom affären inte hade några färska. Har aldrig varit med om det faktiskt.

Gratäng

800 gram potatis
100 gram svarta oliver, urkärnade
250 gram tomater
1 paket (200 gram) grekisk feta
1, 5 dl olivolja
2 tsk torkad oregano
några nypor flingsalt, några drag med pepparkvarnen, kryddgrönt
smörklickar

Skala och skiva potatisen tunnt. Skiva oliverna. Blanda potatis, oliver, kryddorna och hälften av oljan i en bunke. Smula ner osten. Fördela i ugnssäker form eller i portionsformar. Skiva tomaterna och lägg ovanpå, slå på resten av olivoljan. Krydda lätt även ovanpå, klicka på lite smör och baka sedan av gratängen i 225 grader ca 1 timme. Känn noga efter att potatisen är mjuk. Strö hackat kryddgrönt över gratängen vid serveringen.

Stek på fiskspetten i smör och olivolja och stek dem sedan färdiga i ugnen. Servera!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Änu en god rätt!

Dessutom tack för tipset om att steka svampen, det har jag inte tänkt på. Det är ju också bra för när de behöver olika tillagningstid.

Jag håller med om att det blev lite snabbt på mellan omgångarna, men som nykomling på området gör jag som jag blir tillsagd. :-)

Frida sa...

Oj, det där lät ju väldigt gott. Jag som redan är så hungrig.

annamaria sa...

mmmm...favorit än så länge!!! Gratängen lät super!

görel sa...

Det här ser supergott ut, jag lägger det i min att-pröva-snart-lista!

Förresten är det numera bara grekisk feta som får heta feta - de där gummiaktiga fyrkanterna från Arla heter numera salladsost med grekisk karaktär eller nåt liknande.

Nässelblom och choklad sa...

Mmmmums, vad gott. Fiskspett är ju jättegott och gratängen låter suverän.

Marsala sa...

Grattis! Smart att steka svampen först. Skall nog prova gratängen också med bakpotatis. Har gett upp hanteringen av små(-jävliga) knölar.
Godnatt!
/Sis

Anna-Eva sa...

Tackelitack :)