söndag 27 april 2008

Utmaning från AnnaMaria!!

1. Hur länge har du bloggat? Min allra första blogg var en hemlig blogg jag hade som terapi i ett svårt skede i livet. Sedan startade jag Lata mammans blogg den 13 dec 2006 och precis en månad senare, den 13 jan 2007, körde jag igång Lata mammans receptblogg.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga? Jag var imponerad över att min man hade så många läsare på sin fotbollsblogg och så läste jag en och annan privat blogg men jag visste inte att det var så stort. Särskilt inte matbloggandet, det blev en trevlig överraskning.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i? Gittos orginal, Kärlek, mat och folköl :)

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem? Helt ok.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare? Kan inte hålla räkningen på alla, se de jag har upplagda här på sidan och lägg till 5-6 stycken.

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar? 99% matbloggar.

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.

8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om? AnnaMarias matblogg. Vi är båda sjuksköterskor och vi bloggar mat! :)

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar? Bra hoppas jag fast min man blir lite trött ibland. "Nej, nej rör inte maten! Jag har inte hunnit fota den ännu!"

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg? Jag är alltid mig själv, på gott och ont.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden? Jag har emellanåt varit för privat men det jag inte orkar stå för har jag raderat.

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför? Mitt sexliv ha, ha. Gissa varför..

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du? Jag äääälskar bekräftelse :)

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg? Till viss del.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? Ja, Lisa.

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga? Det finns alltid nån som inte klarar av att göra saker lagom, det gäller säkert bloggande också.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta? Nja, sådär, men folk har ju rätt till sina åsikter likaväl som jag har rätt till mina.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar? Det har jag säkert..

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?Några gånger har jag känt mig stressad över att jag har ingen mat eller recept att blogga om – då får man fundera över varför man bloggar….. Där stal jag svaret av AnnaMaria :)

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då? Jag har redan bloggat i ett och ett halvt, så varför skulle jag sluta? Det finns alltid nåt nytt att blogga om. För tillfället har jag 5 bloggar om jag räknar den på Dagens Medicin.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra? På vår kultur, nej varför då?

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig? Det har räddat mig från att bli tokig eller ja, tokigare..Förra somaren när min son var sjuk var bloggandet min livlina.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig? Jag lär mig ju så otroligt mycket!

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten. Ska jag besvära 5 stackare, jag har så svårt för det. Vi får se hur jag gör.

1 kommentar:

annamaria sa...

Ja visst känner man sig bevärlig...en hemskt lååång utmaning. Tack!