tisdag 27 maj 2008

Cheesecake



Okej, jag måste blogga om den. Jag är galet förtjust i klassisk cheesecake och vill inte ha några konstiga varianter som frysta eller med vit choklad, mjölkchoklad eller allt möjligt som det finns. Så här ska den va´, som syrrans :)

Det var hon som bjöd mig på cheesecake för första gången i mitt liv också. Då köpte hon den på Savoy´s Skafferi i Malmö och det var himmelriket att sätta tänderna i den.

Smuldeg:

7 krossade digestivekex,
1 dl mandel eller nötter, malda
75 gr smör, smält

Lägg smulorna i smörkastrullen och rör om väl. Pressa ut dem mot botten och kanter i en 21 cm form. Ställ i kylen.

Fyllning:

300g cream cheese (eller kesella)
2 ägg,
½ dl socker
rivet skal från 1 citron

Rör ihop väl, ett ägg i taget. Häll fyllningen över smulbottnen och in i 175 gr ugn i ca 15 min. Den får inte vara för lös. Tag ut formen och öka värmen till 225.

Rör ihop 2 ½ dl gräddfil eller lätt créme fraîche med 1½ tsk vaniljsocker och bred ut över kakan. Grädda sedan kakan ytterligare ca. 5 min. Servera cheesecaken kall med jordgubbar och ett gott bubbelvin!

1 kommentar:

Marsala sa...

Ha-ha!På Malmötiden var du bara barnet och din matlagningsgärning, bestod mest av snabbmakaroner med ketchup. Direkt ur kastrullen!