lördag 9 augusti 2008

Fisk till middag?

Samtidigt som vi lär oss att vi bör äta fisk flera gånger i veckan för vår hälsas skull matas vi med alla: "Nej stopp, den fisken kan vi inte äta för den håller på att bli utfiskad!"

Själv håller jag på att bli gråhårig av att hålla reda på vad jag får och inte får köpa. Snälla handlare, det vore ju så mycket enklare om ni skötte saken åt oss och bara saluförde fisk som är okej! Jag tycker att ni har ett ansvar mot oss konsumenter när det gäller den saken. En liten guide vid fiskdisken skulle göra saken enklare. Sälj helst fisk från gröna listan men även från den gula, fast upplys då om detta!

Då kan jag i lugn och ro gå till min affär och stoppa ett paket fisk i varukorgen utan att behöva ha Världsnaturfondens fickguide med mig och behöva läsa på alla förpackningar med lupp för att se att det jag köper är något som är bra för fisken och havet och miljön.

Jag hör ju ändå till dem som vet att det är skillnad på fisk och fisk. Jag saknar torsken, jag älskar torsk men jag vill kunna äta det i framtiden också och bjuda mina barnbarn på det. Det finns risk att vissa människor slutar äta fisk eftersom det är så krångligt. Snälla livsmedelsidkare, hjälp oss!!! Och gör det nu, innan det är för sent.

1 kommentar:

Camilla sa...

Ja, jag håller absolut med dig. Det känns hopplöst varje gång jag försöker köpa fisk. Det är inte ens lätt att köpa fiskpinnar för dom innehåller ofta torsk. Jag köper sej ibland. Jag hoppas att den är ok. Annars blir det inte så ofta fisk.