söndag 3 augusti 2008

Gratäng med bönor och parmesan

I år odlar jag stångvaxbönor och haricot verts. Det blir rejält med bönor men bönor är så gott och går att variera så mycket att jag aldrig tröttnar. Idag blev det en gratäng som jag kan tänka mig passar till det mesta. Korv, kassler, stekt fisk... Jag serverade isterband ingnidna med vitlök och olivolja och stekta i ugnen. Gott, gott!

3 personer blir mätta på detta:

350-400 g bönor av valfri sort

Gratängssås:

2 msk smör
2 msk mjöl
3 dl mjölk
1 dl färskriven parmesan
1 äggula
salt, svartpeppar
Koka bönorna al dente i lättsaltat vatten eller ångkoka dem. Gör såsen. Smält smöret, vispa ner mjölet. Späd med mjölken. När såsen är tjock tillsätter du osten och låter såsen få ett uppkok. Rör ner äggulan och därefter får såsen inte koka mer. Slå såsen över bönorna i en gratängform. Strö gärna över lite extra parmesan och gratinera tills bönorna fått fin färg.

1 kommentar:

annamaria sa...

Jag älskar bönor! Vilket härligt böntips - i gratängform. Hoppas semestern varit härlig.