måndag 4 augusti 2008

Surströmming

En solig dag i maj blev jag inbjuden till ett surströmmingsfatabur som hette duga. Med utsikt över ett glänsande Öresund och långt ifrån surströmmingspremiären fick jag lära mig allt om surströmming och lite till enligt Ruben Madsen, surströmmingsfantast, ordförande i Surströmmingsakademien, clown, estradör, surströmmingstillverkare samt föreläsare. Jag har säkert missat något men han ÄR verkligen allt det här.

För att komma i stämning inför ätandet blev vi bjudna på lite underhållning (se filmen nedan) och därefter var det dags att lära oss att göra och äta en riktig klämma. Gott!

Det är inte lätt att hitta rätt i surströmmingsdjungeln men jag tror säkert att alla rikiga fantaster har sitt eget favoritmärke. Jag är inte rätt kvinna att föreslå något speciellt märke och jag känner att filéerna jag fick som varuprov var goda nog åt mig. Skönt att slippa rensa. De var i alla fall av märket Höga Kusten.

Läs mer om surströmming här och klicka dig igenom alla sidorna så blir du mycket klokare. På matpressmötet blev vi i alla fall bjudna på tre goda surströmmingsröror och receptet på dessa får ni här, håll till godo:

GI light

1 burk keso
2 msk avrunnen yoghurt
½ hackad rödlök
1 st hackad surströmmingsfilé

Höga kusten tapenade (kör i mixer)

12 svarta oliver
1 vitlöksklyfta
rivet citronskal
1 msk kapris
1 dl olivolja
1 dl riven lagrad ost
hackad persilja
1 surströmmingsfilé

Ulvö mjukost

1 pkt naturell färskost (typ Philadelphia)
1 msk avrunnen yoghurt
1 stänk tabasco
hackad gräslök
1 st hackad surströmmingsfilé

De här rörorna är bra som nybörjar-prova på- surströmmingsrätter. Surströmming som ju är fermenterad fungerar som umami och det blir riktiga smakexplosioner! 1 surströmmingsfilé i recepten är att fega lite anser jag, smaka dig fram. Tapenaden är kanongod! Servera rörorna på hårt tunnbröd.

Recepten är framtagna av Karl-Johan "Surkocken" Lindquist.

Inga kommentarer: