lördag 9 augusti 2008

Vad var det jag åt?

I torsdags, på vår bröllopsdag, åt jag och Togge ute på en restaurang här i Helsingborg. Jag hade svårt att bestämma mig som vanligt...kött eller fisk? Tillsist bestämde jag mig för Pärlfisk black and white. Jag åt med god aptit, maten var god och portionen riktigt stor. Fiskfilén var så lång att den var delad i tre delar, fiskköttet var vitt och mellanfast men smakade inte speciellt mycket.

Först när jag kom hem började jag fundera på vad jag egentligen ätit. Vad är pärlfisk? Internet har ju svar på det mesta här i världen och jag kom raskt fram till att riktig pärlfisk är både utrotningshotad och oätlig. Det jag ätit var pärlhavsmus, även kallad Nya Zeeländsk havsmus. Men handeln saluför tydligen fisken under namnet pärlfisk för att inte skrämma konsumenten. Så dumt av mig att inte ställa restaurangen mot väggen i frågan, men det var ju vår bröllopsdag..

Inga kommentarer: