fredag 15 februari 2008

Primo piatto


Idag var jag ledig. Solen sken och tomaterna var övermogna på grönsaksfatet. Så det hela började med skållade tomater, ungefär ett halvkilo, kvisttomater, körsbärstomater och små söta plommontomater. Efter skållningen skalade jag dem och tog bort det mesta av kärnorna. Sen lät jag tre hackade schalottenlökar och två vitlöksklyftor sakta smälta på spisen i olivolja. I med tomaterna, en hönsbuljongtärning och en skvätt vatten. Samt en hel drös hackad färsk basilika. Lite peppar på det och tomatsåsen var hur god som helst! Då var jag ju tvungen att göra lite tagliatelle också.. Och ringa min man och be honom köpa en flaska Italienskt rött. Det blev en flaska Boira´Sangiovese för 85 kr. Kanske lite ungt men ändå fylligt och rätt så robust.

Inga kommentarer: