torsdag 6 augusti 2009

Bakad rödbetssoppa


Jag önskar jag hade en bättre bild på den här soppan men det har jag inte just nu. Jag lagade den till Togges och min matlåda för några veckor sedan. Då glömde jag helt bort att fotografera och därför är fotot taget med mobilkamera i mitt lunchrum. I vilket fall som helst är det världens enklaste soppa. Och godaste. Så här gör du den:

Ta 1 kg färska rödbetor och skala dem. Skär betorna i mindre bitar och lägg i en ugnsfast form. Ringla över en god olivolja och släng in rasket i ugnen, 225 grader.

När rödbetorna är mjuka tar du ut dem. Koka upp ca en halv liter hönsbuljong. Mixa rödbetorna med het buljong till önskvärd konsistens. Smaka av med Herbamaresalt och lite vitpeppar.

Servera gärna soppan med en syrlig yoghurtklick smaksatt med antingen:lite vitlök, hackad mynta, salt. Pepparrot. Grovsenap. Blandade örter.

Rostade pumpafrön är gott och ger lite tuggmotstånd. Knaperstekt rökt sidfläsk är också gott till.

Smaklig spis!

Inga kommentarer: