söndag 9 september 2012

Ät mera kål!



Det här är min och makens konstiga lördagsmat. Vi är bägge två förtjusta i kål. Alla sorters kål faktiskt, mer eller mindre. En av våra storfavoriter är spetskål. Jag lagar ofta måltider med kål som tillbehör eftersom jag ju undviker kolhydrater för hälsans skull. Hellre äter jag en god dessert, eller något gott hembakat till helgen och njuter av det, än äter ris och potatis och spannmål dagligen och mår dåligt precis jämt. Ett exempel på hur nyttigt kål är:

Vitkål innehåller 37 mg c-vitamin/100 g
Äpple innehåller   6 mg c-vitamin/100 g

Väljer du kål så slipper du allt socker som ger viktuppgång och hål i tänderna, bland annat. Nu gäller väl detta främst i rå kål men allt vitamin försvinner inte för att man tillagar den. Att jag ätit en massa majs senaste veckan är kanske inte det bästa men det är en säsongsgrej för mig som snart är över.

Testa att tillaga kål så här, det är faktiskt jättegott!

Dela ett spetskålhuvud först på mitten och sedan varje del i två delar. Ta bort rotstocken eller det mesta av den men inte så att huvudet faller isär. Lägg den trångt i en ugnsform, klicka på några smörklickar, strö över lite flingsalt och peppra från kvarn.

Sedan kan man lägga till någon krydda man gillar. Vi valde spiskummin. Eller så kan man ösa på hackad persilja eller dill när kålen är klar.

Ställ in i ugnen 175grader tills kålen blivit nästan helt mjuk och fått fin färg. Då slår man på en skvätt vispgrädde och så in igen tills grädden kokat in. Servera exempelvis till stekt korv, fläsk eller bacon.

Inga kommentarer: