onsdag 12 september 2012

Inkokta päron i siraps-vaniljlag



Börjar jobba klockan halv två och njuter av ledigheten så länge. Ett LCHF-bröd står i ugnen och jag njuter av solen på trappen. Sockorna har jag på mig för att det är så vansinnigt kallt på golvet i stugan nu. Men här i solen är det riktigt varmt och skönt och det känns inte det minsta höstigt.



Inkokta päron är riktigt gott tycker jag och kan inte alls jämföras med päronhalvor på burk. Man kan äta dem med glass och chokladsås eller hallonsås. Eller med tillbehören till min vinnardessert från förra hösten, LÄNK.

Jag tycker att det blir bäst om päronen inte är riktigt mogna. Jag använde våra päron från trädgården som är fula utanpå men goda inuti. De jag kokar in är inte de största. På bilden syns alla päronen som fick plats i en 3 L-kastrull. Jag ställde päronen upp för att de skulle rymmas och slog lagen över.

Ca 12 ganska små päron

7 dl vatten
2 dl sirap
1dl socker
½ vaniljstång(urskrapad)
1 tsk citronsyra

Blanda alla ingredienser till lagen och koka upp den. Skala päronen och även lite på skaften. Fyll en kastrull med päronen och slå lagen över. Koka tills de känns helt mjuka och låt dem svalna i lagen. Frys in exempelvis fyra och fyra med lag över.



Inga kommentarer: