onsdag 30 maj 2007

Klappgröt - Rosafärgat barndomsminne


Jag blev så sugen på klappgröt eller klappkräm som man också kan säga. Ännu en av dessa bortglömda efterrätter. Min favorit är gjord på svartvinbärssaft men det fanns inte hemma så det fick bli tranbärsjuice i stället. Det blev gott. Receptet hittade jag i Vår kokbok.


Klappgröt

5 dl vatten
1 dl mannagryn
1½ dl saft (svartvinbär, lingon, tranbär..)

Koka upp vattnet, vispa i grynen, koka 3-4 min på svag värme. Tillsätt saften och häll sedan ner i en bunke och vispa med elvisp tills den blir kall, lätt och luftig.

2 kommentarer:

Marsala sa...

Du skulle ha talat med Hulda. Hon är en fena på klappgröt, med nyttigare förtecken. Före henne har jag kört sönder minst två elvispar på ursprungsreceptet!
/Den ELAKA storasystern som ALLTID sagt vad u borde göra, men som var en fena på dockläder!!! :D

Marsala sa...

Ja, och så blir krämen lätt bitter om man använder oxalsalicylsyra rika frukt extrakt.
Var håller hon hus?
/M