tisdag 20 februari 2007

Semlor!


Det är Fettisdag idag och jag har faktiskt bara tjuvstartat med en semla förut. I kväll efter jobbet ska jag äta min andra. Jag vill ha lätta och luftiga bullar till semlorna. Därför har jag jobbat fram det här receptet:


Vetebullar till semlor (20 st)

1 liter vetemjöl special
1 paket torrjäst
2 tsk malen kardemumma
100 g smör eller margarin
1 dl vit baksirap
5 dl lättmjölk
Ca 2 dl vanligt vetemjöl till utbakningen

Mät upp vetemjöl special, torrjäst, vit baksirap och kardemumma i en degskål. Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och ljumma upp det hela. Blanda ner mjölken i degskålen och arbeta den kladdiga degen noga, minst 5 min.
Ställ att jäsa med bakduk över i 30 min. Då är det dags att arbeta degen igen. Strö ut 1 dl vetemjöl på bakbordet och stjälp upp degen. Arbeta degen smidig men försök att hålla den lite kladdig.
Dela upp den i två delar som rullas ut till 2 längder. Dela varje del i 10 delar och rulla släta bullar med hjälp av den resterande decilitern vetemjöl.
Låt jäsa på bakplåtspappersklädd plåt i 30 min. Sätt på ugnen samtidigt, 200 grader. Pensla bullarna med mjölk och baka dem sedan 10-15 min. Låt dem kallna på galler.

Jag använder torrjäst därför att det är praktiskt men det går lika bra med vanlig jäst. Vetemjöl Special i receptet gör bullarna luftiga och kan inte bytas ut mot vanligt vetmjöl. Lättmjölk använder jag för att mycket fett i degen ger ett tyngre bröd.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Detta recept låter mycket bra och du verkar vara väldigt bakkunnig! Jag ska nu prova på detta recept i jakten på luftiga semlor, tack! :)

/Lisa

Eva sa...

Torrjast, perfekt! Kan man anvansa socker isallet for sirap? Jag bor i Vancouver (OS-feber) och vet inte om jag kan fa tag pa vit sirap...
Tack pa forhand!

Annica R sa...

Hittade ditt recept genom sökning på semlor & torrjäst. De blev toppen! Använde vanligt vetemjöl och ljus sirap (inhandlat på Ikea), detta eftersom jag bor i Dallas, Texas öch här finns tyvärr inte samma utbud som i Sverige. =)

Anna-Eva sa...

Kul att bullarna blev bra! Och ja, man kan använda vanligt socker också.

Anonym sa...

Jag bor i Södra Frankrike o hittar varken jäst eller sirap men ska testa ditt recept nu till helgen för jag är grymt semmelsugen.

Mvh/Johanna

Anonym sa...

Hej! Äntligen ett recept med torr jäst!! Men hur många gram till en sats? Står en påse, men jag bor i Australien och det är inte samma mängd här.
Mvh

Anna-Eva sa...

En påse är 12 g. Hoppas det blir bra nu :-)

Ebba sa...

ett litet tips till er som bor utomlands och har svårt å få tag i sirap, det funkar utmärkt att göra sin egen bara koka ihop socker och vatten 3:1 ungefär till önskad konsistens. har funkat bra för mig i både lusse deg och semeldeg :)

Unknown sa...

Till ovan i Vancouver, jag bor i CT USA och har äntligen funnit att Karo syrup är likvärdigt med vit sirap, finns både ljus och mörk Karo för bakning. Lycka till!
Anette