tisdag 27 februari 2007

Snabb-lasagne


Jag utmanade mig själv för att se om man kan göra lasagne snabbt en vanlig vardag utan att bli helt utmattad och utan att använda halvfabrikat. Resultatet blev överraskande lyckat och tog exakt 45 minuter.


500 gram nöt-eller blandfärs
200 gram fetaost(valfri)
1 medelstor lök.
500 gram passerade tomater
1 tsk salt
1 tsk socker
0,5 tsk grovmalen svartpeppar
1 tsk kinesisk soya
1 tsk oregano
2,5 dl matlagningsgrädde (jag tog 15% fett)
ost

Sätt ugnen på 200 grader och stora spisplattan på högtryck. Ställ en stekpanna på den.

Ta fram en medelstor lök och hacka den. Mosa 200 gram fetaost i en rymlig bunke. Smörj lasagneformen. Stek färsen tillsammans med löken i lite olja. Öppna övriga förpackningar under tiden. När färsen är torr och fått lite färg, krydda den med salt, peppar, socker och soja. Släng ner den i byttan tillsammans med osten och tillsätt övriga ingredienser(utom ostskivorna). Blanda väl. Bottna formen med lite sås. Lägg på ca 4-5 lasagneplattor. Mera sås. 4-5 lasagneplattor till och sen resten av såsen. Hyvla ost över. In i ugnen. Ta ut efter 25 min.
Detta tog mig exakt 45 min och normalt skulle jag diskat och gjort sallad under tiden. Idag lagade jag middag istället för lasagnen ska vi ha i morgon. Den är bara provsmakad. Och den blev god. Sonen var helnöjd och jag med. Det gick snabbare än att köpa fryst färdig och smakade mycket bättre.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om ni/du gillar lasagne men tycker de tar lite lång tid kan jag verkligen rekomendera färska plattor. Går utmärkt att lägga i frysen och ta upp någon timme innan de ska använda så de hinner tina! Tar bara 10-15 minuter i ugnen! Helt suveräna!

Linnéa

Anna-Eva sa...

Tack för tipset. Jag känner till dem men kanske nån annan läsare inte gör det.Det är alltid kul att byta erfarenheter.