lördag 3 februari 2007

Februaripyssel


Vi pysslar så mycket till jul men det är ofta lite stressigt och påtvingat. Varför inte pyssla lite i februari också, bara för att det är kul? Det har jag gjort idag och detta är resultatet:

Chokladtryffel med experimentsmaker, ca 10 st

Tryffel:
100 g 70 % mörk choklad
½ dl vispgrädde
1 msk fast svensk honung
10 g smör(ca 1 msk)
1 msk sprit ( jag tog cognac men skulle hellre velat ha cointreau)
Hetta upp grädde, honung och smör och ta från plattan precis när det vill börja koka. Lägg i chokladen i bitar och låt stå 2-3 min tills chokladen smält. Rör om ordentligt och häll sedan i spriten. Rör igen och ställ sedan in i kylen för att stelna.

När tryfffeln stelnat forma kulor, jag använde kuljärn för att de skulle bli ungefär lika stora och rullade dem sedan snygga för hand.
Garnering:
100 g 70 % mörk choklad
Smält chokladen i micron. Doppa sedan tryfflarna, jag rullade dem sedan i en sil för att de skulle få rolig yta.
Nu kommer det roliga, prova att rulla tryfflarna i olika smaker. Jag provade torkad chili, rosmarin, rosépeppar och kanel. Ställ dem att stelna.

Resten av chokladen blir goda chokladpluttar. Jag klickade upp chokladen på bakplåtspapper och lade sedan på vad som fanns i skåpet, nötter (rostade), russin och fikon.

Låt dem stå framme och stelna i rumstemperatur eller i skafferiet.
Och en annan sak. Gillar du inte bitter mörk choklad så kan du självklart använda en annan sorts choklad, exempelvis Marabous vanliga mörka eller hälften mörk hälften ljus i receptet.

Inga kommentarer: