onsdag 7 februari 2007

Mera köttfärssås

Jag kan inte hålla mig. Nu när jag nördat mig färdigt bara måste jag få lägga ett bidrag i den svenska barnvänliga klassen också.
För många år sedan var jag sambo med Jimmy. Trots mina matkunskaper var det mest han som stod för matlagningen i vårt hushåll. Den här snabba köttfärssåsen åt vi ofta. Ibland bjöd vi grannens dotter på mat när hennes pappa jobbade. Bland annat den här rätten då och hon kallade det för riktig ”magsprängarmat”. Således:

Jimmys magsprängarmat

1 paket fläskfärs
Grillkrydda, svartpeppar, vitpeppar, ketchup(2 dl kanske)
Snabbmakaroner

Bryn färsen i smör eller olja, krydda efter smak med grillkrydda, svart- och vitpeppar. Spruta på ketchup och koka ihop till en tjock röra. Servera med snabbmakaroner. Jimmy var en stadig grabb som behövde mycket energi så han brukade äta knäckebröd till också. Det händer att jag lagar den här röran än idag för den ar faktiskt god och den är ju vansinnigt snabblagad, 10-15 min max. Den som vill vara lite nyttig kan ju knapra morot till också.

Inga kommentarer: