onsdag 14 februari 2007

Brödbak idag


Maken tvingade mig att göra våfflor och kärleksmums eftersom jag bloggade om det. Jag kan ju inte bara blogga om det och inte bjuda! Och när jag ändå var igång med filmjölk och bikarbonat framme blev det ett bröd också. Filmjölksbröd finns det tusen och åter tusentals recept på och mitt är inte annorlunda på något sätt förutom att jag tager vad jag haver när jag bakar. Det här brödet är ett perfekt sätt att göra av med mjölslattar på. Grunden är alltid den samma med sedan tillsätter jag vad jag har lust med. Så här blev det idag:

Filmjölksbröd på mitt vis

2 tsk bikarbonat
3 dl vetemjöl
3/4 tsk salt
Detta är grunden, sedan tillsätter jag alltid sammanlagt 4 dl av vad som faller mig in. Som idag:
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl linfrö
0,5 dl hackade valnötter
0,5 dl rågmjöl
1 dl havregryn
1 dl grahamsmjöl
och tillsist
4 dl filmjölk
1 dl mörk sirap (minska sirapen till 1/4 dl för ett nyttigare bröd)

Blanda först de torra ingredienserna och sedan de våta. Rör ordentligt. Baka i smörad brödform 175 gr ca 30-40 min.

Det är ett mycket gott bröd men inte så hållbart. Skiva upp och förvara i frysen om du inte äter upp det på ett par dagar. Prova tapenade på, stengott!

1 kommentar:

SuperNova sa...

Go'kväll! Låter som en smaskig limpa. Jag brukar själv göra en liknande limpa, fast jag använder naturell yoghurt, dinkelmjöl och sötar med rivet äpple och honung. Jättegott! Kika gärna in på min färska blogg, Ha det gott!