lördag 14 juli 2007

Hven Durum - Besök i skorpverkstan




Ett stenkast bort från mitt hus på Miatorp cyklade jag plötsligt förbli en handskriven skylt som talade om för mig att här fanns det nybakade durumbullar. Självklart var jag tvungen att stanna och snoka. Det visade sig vara en mycket liten butik som sålde bröd och bakverk bakade på hven durummjöl. Helt enkelt en liten filial , kallad skorpverkstan, till bageriet på Landsvägen 193 på Ven.
Odling av durum på Ven började på försök 1989 och redan 1994 gav försöket maximalt utbyte. Allt mjöl mals i en liten valskvarn på Ven. Finmalet durummjöl kan användas på samma sätt som vanligt vetemjöl och ger bakverken en lätt gul färgton. Det reder sig lätt och ger såser en gyllene glans. Tänk er färgen på pannkakor och våfflor då.
Hvendurum 2 - skorpverkstan hittar du på Miatorp, Planteringsv 192 och de säljer durumprodukter såsom mjöl, färsk pasta, bullar, kakor och skorpor. Väl värt ett besök!

Tyvärr har butiken fått slå igen men recepten lever kvar. Här är ett recept på mandelskorpor:


175 g smör
1 3/4 dl socker
2 ägg
200 g fint durummjöl
200 g grovt durummjöl
1 ½ tsk bakpulver
50 g hackad mandel

Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten tillsammans med mandeln. Arbeta ihop degen på bakbordet. Rulla längder lika långa som plåten, som ska vara smord. Grädda i mitten av ugnen 200 grader i 10-15 min. Skär längderna i sneda kakor.

1 kommentar:

Kristina Eriksson sa...

Låter mysigt & gott. Det finns mycket fint i Skåne! Jag har svarat på din fråga om bra ställen runt Simrhamn på min blogg. Glömde skriva att stranden vid Stens huvud och backarna vid Haväng (till höger nedanför vandrarhemmet) är perfekta ställen för picknick.