söndag 1 juli 2007

Gazpacho!


Lisa har utlyst en sommartävling som går ut på att laga sommarens bästa gazpacho. Självklart måste jag dra mitt lilla strå till stacken då. Jag tycker mycket om traditionell gazpacho men det är ju så pass vanligt så jag kunde inte låta bli att laga en helt ny variant. Således:


Lata mammans Gröna gazpacho

1 stor gurka (ca 400 g)
1 squach (ca 500 g)
1 avocado
2 limefrukter
några klyftor vitlök
2-3 msk god olivolja
salt efter smak
tabasco efter behag
6 isbitar

Skala och kärna ur gurkan och squachen och skär dem i små bitar. Pressa saften ur limefrukterna. Hacka vitlöken. Gröp ur avocadon. Mixa allt i mixer tillsammans med isbitarna. Smaka av med salt och tabasco. Servera genast. Gärna med något att tugga på som garnityr i soppan, exempelvis machesallad, solrosskott eller nåt annat gott. Servera tillsammans med majs och ostkex.
Tillägg: Jag trodde soppan skulle mörkna om den inte åts direkt men det gjorde den inte. Dagen efter när jag åt den till lunch var den ännu godare. Då åt jag den med brödkrutonger i.

Inga kommentarer: