söndag 8 april 2007

Dagens- Kryddiga järpar med tomatsås


Idag var det middagslagning igen. Jag var egentligen inte det minsta inspirerad men maken propsade på köttfärs. Han fick sin köttfärs. Så här blev det:


Kryddiga järpar


2 skivor kantskuret vitt bröd
0,75 dl vatten
500 gram nötfärs
2 msk hackad persilja
2 tsk salt
½ tsk svartpeppar
1 tsk mortlad spiskummin
2 tsk paprikapulver
1-2 vitlöksklyftor
1 ägg

Smula brödet och blanda det med vatten. Låt stå ett tag. Tillsätt sedan övriga ingredienser och arbeta ihop smeten ordentligt. Dela den i 12 lika stora bitar och forma järpar. Stek dem i olivolja.



Tomatsås

1 lök
2 tsk muscovadosocker eller råsocker eller vanligt (bara jag som undviker vitt)
500 gram passerade tomater
2 tsk mörk soja
1-2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk oregano
1 chipotle chilifrukt

Fräs löken mjuk i lite olivolja. Tillsätt övriga ingredienser och låt puttra någon halvtimme.

Jag brukar låta chipotlen koka med hel för att få den rökiga smaken. Mot slutet brukar jag ta upp den, dela den och tillsätta så mycket av den så det blir lagom starkt. Det beror lite på mitt humör hur starkt jag vill att det ska bli.


Till det här kan du servera vad du vill. Ris, bulgur, couscous, pommes, stekt potatis, kokt potatis..

En sallad smakar bra till också. Jag åt bulgur till idag och övriga familjen pommes. Gott!

Inga kommentarer: