fredag 13 april 2007

Räkfond


Det är inte alls så att jag försöker verka speciellt duktig eller så utan att koka fond gör jag ungefär varannan gång jag använder räkor med skal. Det är praktiskt att slänga in i frysen och använda senare till en god soppa exempelvis. Dock är flamberingen helt och hållet ett spel för gallerierna. Jag har ju nämligen en tonårsson och han tycker att allt pyrotekniskt är spännande så, voilá: Här flamberar vi räkskalen i spansk brandy :)

Och det har faktiskt ingen större inverkan alls på smaken gott folk. Dock har jag en god idé på vad jag ska göra med fonden den här gången...


Räkskal, purjo, lök, morot, lagerblad, pepparkorn, tomatpuré, vitlök, dill, olivolja, vatten, brandy, fishsauce, cayenne, lite salt.
Fräs räkskalen i olja och tillsätt övriga ingredienser, brandy, fishsauce och dill är valfritt men jag tyckte det blev en ovanligt intressant smak. Låt puttra en timme.

Inga kommentarer: