onsdag 31 januari 2007

Honungsparfait med vanilj, kardemumma och karamelliserade pistagenötter


Oxbringan kokar så snällt på spisen och under tiden ägnar jag mig åt glasstillverkning och glassfunderingar. Dulce de Leche har länge varit en favoritsås i Sydamerika. Det är typ en kolasås men är tillverkad av kondenserad mjölk. Gott är det i alla fall och förra året kom SIA-glass med sin variant där "kolasåsen" finns i glassen. Dulce de Leche är lätt att göra själv. Jag hittade receptet för länge sen i den här bloggen och det fungerar bra. Tack Jessika, vem du än är. Prova själva.

Dessutom har jag ägnat mig åt glasstillverkning skrev jag ju och det är den här glassen eller parfaiten om jag ska vara nogrann:

Honungsparfait med vanilj, kardemumma och karamelliserade pistagenötter

4 äggulor
2 dl flytande honung
½ vaniljstång
1,5 tsk kardemumma (malen)
5 dl vispgrädde (vispas, ej för hårt)


Vispa äggulor, honung och den skårade vaniljstången i vattenbad tills det blivit en tjock skummig smet. Låt svalna helt och tillsätt sedan den vispade grädden. Slå upp i en avlång bakform klädd med plastfolie. Frys in när nötterna är tillsatta. Se nedan.

Karamelliserade pistagenötter

1 dl färska pistagenötter utan skal
½ dl strösocker

Rosta nötterna i en liten stekpanna. När nötterna precis börjat ta färg, tillsätt sockret. Skaka pannan, rör ej tills sockret smält och nötterna sitter fast. Då kan du röra tills allt är lagom gyllenbrunt. Akta, det bränns vid fort. Slå upp på bakplåtsppaper och låt svalna. Grovhacka och lägg som en sträng i mitten av parfaiten i formen.

Till detta tror jag mig kunna servera Blodapelsinsallad med stjärnanis men jag har inte provat än så jag återkommer om det blev gott :)

Det blev kanonbra så varsågoda, här är receptet:
4 blodapelsiner, eller vanliga, skalade och gärna i filéer men i skivor/bitar går bra, ta bara bort allt det vita!

Lag:
1 dl strösocker
1 dl vatten
½ tsk citronsyra
2-3 stjärnanis

Koka ihop lagen tills den blir simmig. Låt svalan. Slå den över apelsinerna. Ställ i kylen några timmar. Servera tillsammans med parfaiten.

Obs! Parfaiten är en stor sats som räcker till ca 6-7 portioner, medans apelsinsalladen är beräknad till 4 pers.

Inga kommentarer: