lördag 1 december 2007

Kanelbrulée

Jag är svag för kanel och i brulée passar det utmärkt. Det här blir fyra lagom stora portioner. Vi serverade Dufvenkrooks Amore (glögg med hjortronsmak) till och det var kanongott!

Kanelbrulée
4 äggulor
2,5 dl vispgrädde
0,5 dl mjölk
0,5 dl socker
1,5 tsk malen kanel

Koka upp grädde och mjölk. Vispa samman äggulor och socker. Sikta ner kanelen. Blanda noga. Vispa i den heta gräddblandningen. Slå upp i ugnssäkra portionsformar. Baka i vattenbad 175 grader, ca 15 minuter eller tils den precis stelnat. Låt stå kallt till serveringen. För bästa smak gör ett knäcktäcke av strösocker med hjälp av en gasbrännare.

Tillägg: Gasbrännare finns att köpa hos Clas Ohlson.

3 kommentarer:

Bendel sa...

Vilka spännande rätter du raddar upp, bara sådär! Allt låter supersmarrigt, särskilt det här!

Anna-Eva sa...

Tack :)
Det är det roligaste jag vet, att fixa sånt här.När inspirationen överfaller mig kan jag jobba i timmar i köket utan att bli trött.

Marsala sa...

Kommer du ihåg min kanelglass? -79 eller 80-? Rörde bara ut i gräddglass

/Systeryster