torsdag 13 december 2007

Lax med ångade grönsaker, saffranscous-cous och harissasås

Det här var grymt gott! Man kan använda sig av de grönsaker man tycker om. Jag tog vad som fanns hemma. I det här fallet rödkål, broccoli och gröna bönor.

Grönsaker och saffrans cous-cous

1 stjälk/ inplastad färsk broccoli
4 dl rödkål i bitar
2 nävar gröna bönor

Ånga grönsakerna lagom mjuka.
2 dl fullkorns cous-cous

Koka enligt anvisningar på paketet fast tillsätt även ½ kuvert saffran.

Låt grönsakerna steka en stund i en skvätt olivolja. Krydda med Zahtar. Tillsätt de kokta grynen i stekpannan och tillsätt eventuellt lite vatten om det känns för torrt.

Sås
2 dl turkisk yoghurt
Harissa efter smak
Lite salt

4 bitar lax

Bara salta och peppra laxen och stek den i lite olja.

8 kommentarer:

annamaria sa...

Harissa är sååå gott! vet du om det går att frysa. Jag har en oöppnad stor burk...

Anna-Eva sa...

Jag har för mig att mamma gjorde det med gott resultat.

Marsala sa...

Din syster gjorde det med sämre resultat. Dessutom är inte den köpta Harissan så god (aromrik). Jag kan återkomma med recept på hemgjord. Jag är ju "expert" på "kuckelimuck" och "guckamojja". Harissan är så dominant, den behöver smakrikt motstånd, som t ex från lamm.

annamaria sa...

Jag vill jätte-gärna ha recept på hemgjord. Då ska jag inte frysa den då....

Anna-Eva sa...

AnnaMaria, du kan ju provfrysa in en liten klick några dagar och sen tina och kolla resultatet.

annamaria sa...

Ja för det känns som om det borde funka.

Marsala sa...

Jag har krupit under sängen och letat överallt men mitt ursprungliga recept på Harissa är borta. Och hela kokboken! (Ja, jag läser ofta kokböcker i sängen. Man drömmer så goda drömmar då ):-)
Harissa
Är en chilipasta som numera är mycket vanlig i hela norra Afrika –och som blir allt vanligare i många andra länder. Det är enkelt att görasin egen harissa:Mixa 4–5 röda, grovhackade chilifrukter och 4–5 skalade och grovhackade vitlöksklyftor med 1 msk malen spiskummin, 1 msk malen koriander,1 tsk salt och 1/2 dl olja till en slät massa.Harissan används i Marocko som en bordskrydda tilltaginer och couscousrätter. Men den kan faktisktanvändas till det mesta – om man tar lagom mängd.

Det engelska receptet är på torkad chili. Möjligen har den högre hållbarhet. Min "färska" var snabb att mögla. Det ena receptet skriver spikummin och det andra vanlig. Det går med endera eller både och.


1 cup redpepper flakes
3 tablespoons paprika
3 garlic clove -- minced
1 teaspoon ground coriander
3 teaspoons ground caraway
2 tablespoons water (up to 3)
olive oil

In a food processor or blender combine the pepper flakes, paprika,
garlic, coriander, caraway, 2 teaspoons water and 3 to 6 tablespoons
olive oil. Puree until mixture forms a paste, adding additional water
and/or oil if necessary. Transfer to a jar and cover with olive oil.
Harissa will keep in the refrigerator for up to 6 months.

Yield: about 1 cup

Anonym sa...

Mmmmmm, vad gott det lät. Jag har en burk Harissa i skafferiet och nu vet jag vad jag ska laga....