lördag 22 december 2007

Laxsås

Jul och lax hör liksom ihop, eller hur? Jag är såsfreak och tycker inte att det smakar gott utan sås. Jag gillar både varmrökt och kallrökt lax och så gravad så klart. Här kommer några förslag på såser till lax.

Till den kallrökta laxen kan man servera nästan vad som helst. Pepparrotsvisp, crème fraiche smaksatt med pepparrot eller fransk senap eller vanlig gravlaxssås. Men det finns ännu en superenkel senapssås som jag tycker är jättegod till kallrökt lax. Så här gör du den:

3 msk fransk senap av ljus typ
1 tsk socker
½ tsk salt
1 tsk pressad citron
1- 1 ½ dl vispgrädde
lite peppar

Jag har inget riktigt recept utan brukar smaka av och greja efter hand. Blanda allt och vispa i grädden sist. Vispa i grädde tills det smakar bra. Låt såsen stå till sig före servering.

Varmrökt lax behöver kanske ingen sås men gott till är ändå:

2 dl crème fraiche
0,5 dl majonnäs
1-2 msk fransk senap
1 tsk riven pepparrot
salt och peppar efter smak

Gravad lax är numera min favorit i laxfamiljen. Klassisk gravlaxssås/hovmästarsås smakar alltid gott till. Enklast gör du den genom att blanda honungsdijon med olja droppvis till god smak och konsistens och massor av finskuren dill. Lite mer avancerad gör du den så här:

2 msk svensk senap
2 msk dijonsenap
1-2 msk mörk sirap
½ tsk vinäger
ca 1-1,5 dl neutral olja
ev lite salt
massor av finskuren dill (vid serveringen)

Låt alla ingredienser hålla samma temperatur. Vispa oljan droppvis i senapen blandat med övrigt. Hur söt man vill ha den är en smaksak.

Inga kommentarer: