tisdag 11 december 2007

Syltad kålrot


Det var ju så sant, jag har ju alldeles glömt bort den syltade kålroten! Jag tyckte idén var lite orginell men nu i efterhand har syltad kålrot dykt upp både här och där, senast i Sköna Hem. Dumt! Men min syltade kålrot är min alldeles egen i alla fall. Den blev lite menlös ihop med pastejen som jag hade till mina glöggsnapas. Den passar nog betydligt bättre med något tillbehör med mera klös i. Eller som tillbehör till söndagssteken. Du kommer säkert på något.

Syltad kålrot

1 dl vatten
1,5 dl socker
2,5 msk ättikssprit
1 kanelstång
5 kryddnejlikor
300 gram kålrot, skalad och skuren i sockerbitsstora kuber

Koka upp lagen och lägg i kålroten. Låt koka på medelvärme i 10 minuter. Vrid då upp värmen på högsta och koka ihop till simmig, sirapsliknande konstistens. Nästan all vätska ska koka bort. Slå upp på burk och låt kallna. Kan användas direkt eller sparas i kylen.

2 kommentarer:

Marsala sa...

Kan man kanske sylta den i glögg? Til jul? För å få bort kålrotssmaken ;)

Emma sa...

Aldrig stött på syltad kålrot tidigare! Låter intressant. Jag såg förresten på Plus tidigare i veckan där de föreslog griljerad kålrot som ett alternativ till skinka. Själv är jag alldeles för förtjust i skinka för att välja bort det men det skulle vara kul att testa.