lördag 22 december 2007

Steka köttbullar i ugn

Att steka köttbullarna i ugnen är praktiskt när man gör många. Själv gillar jag dock bäst att först steka dem en stund på järnet och därefter steka dem färdigt i ugnen. Jag tycker det är svårare att hålla koll på när de är färdiga när de ugnssteks och lyckas få dem lite torra. Men enkelt är det. Smörj bara din långpanna och lägg de rullade bullarna direkt på plåten. Stek i ugn 175-200 grader 20-30 min. Tips på hur man rullar snabbt och lätt samt fler bullrecept finner du här.

Julköttbullar 2007 , hos Lata mamman
1 kg blandfärs
1 stor gul lök
0,75 dl ströbröd/skorpmjöl
2 dl gräddmjölk (fifty-fifty vispgrädde mjölk hade jag)
1 ägg
1 msk kalvfond (BONG)
1 msk ljus sirap
1, 5 tsk salt
1 krm malen vitpeppar
10 krossade kryddpepparkorn

Hacka köken och bryn den i smör. Låt brödet svälla i gräddmjölken. Kör i löken, jag använder matberedaren. Tillsätt kryddorna, köttfärsen och tillsist ägget. Kör smeten slät.

7 kommentarer:

Elin sa...

Tid och grader blev perfekt för vår jättesats av köttbullar, tack för tipset :)

Anna-Eva sa...

Vassego´ :)

Emma sa...

Jag brukar också steka på spisen först, för att få yta och sedan i ugn för att se till att de blir genomgräddade.

Fina Fröken sa...

Lånar och länkar! Hoppas jag lyckas bra också.

Anonym sa...

Jag har precis gjort dessa köttbullarna inför jul, fast istället för fond och sirap så tog jag senap. De blev jättegoda! Vi tjuvsmakade till middag idag.

Jenny sa...

Superbra tips att steka bullarna direkt i ugnen. Så himla smidigt!! jag gjorde på älgfärs, de blev supergoda. Tack för tipset, nu känns köttebullegörande mycket enklare när man slipper stekandet. Själva degen blev så bra oxå, lätt att rulla!

Anonym sa...

gillar också att steka i ugnen, men jag mixar alltid färsen först. Då blir bullarna lite segare och mer hållbara.