torsdag 20 december 2007

Saffransbullar


I år hade jag ingen lust att baka lussekatter. De blir man bjuden på överallt ändå och dessutom har jag varit duktig och hållt igen lite nu innan jul. Istället bakade jag idag lyxiga saffransbullar med wienerbrödskänsla. Mums!

Saffransbullar

50 g jäst
0,5 dl socker
200 g smör
1,5 dl mjölk
2 ägg
1 g saffran
0,5 krm salt
8-9 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt socker, salt och saffran. Smält smöret och blanda i mjölken. Slå detta över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt äggen och blanda i mjölet, lite i taget tills det blir en fast deg. Låt den jäsa medan du gör fyllningen.

Fyllning
1,5 dl valnötskärnor
0,75 dl farinsocker
0,75 dl strösocker
1 påse marsánpulver för kokning
100 g smör

Hacka valnötterna fint och blanda med övriga ingredienser eller kör alltihop i matberedare.

Baka ut som till kanelbullar. Degen i rektangel, bred fyllningen på, rulla ihop, skär i bitar och lägg i formar. Låt jäsa ca 30 min. Baka i 225 grader ca 10 min. Pudra florsocker över vid serveringen. Bullarna går bra att frysa.

2 kommentarer:

Emma sa...

Brukar du se leilas jul? Hon gjorde saffransscones där för ett tag sedan, jag testade dem och tyckte de smakade lite som lussebullar. Och jag kommer nog använda dem som substitut för det för det går snabbt och jag äter ändå inte lussebullar så mycket att det löns att laga en stor smet lussekatter.

(tänkte bara tipsa om ett alternativ)

Men det såg gott ut att göra bullar med saffranssmak. Det har jag inte tänkt på tidigare.

Marsala sa...

Den lata storasystern fyller även vanliga blekbullar med marsànkräm. Osså smör och socker då. Marsànkrämen gör att fyllningen inte rinner ut.